Chania, Kreta,    april 2010

Alla foton klickbara. till 900*675 bildpunkter. Inga bilder är efterbehandlade. Fotona tagna med Casio EX-HX10 och Canon IXUS 800IS.

Eurokursen var nu 10,1 på X-Change.
Vädret i Chrissi Akti med prognos. Wunderground.com är ännu en vädersajt. Bland Grekiska webkameror finns en webkamera i Old HarbourSolfaktor.se med info, väder, karta och foton.
Hade bara med oss EePCn denna gång. Bra speciellt med den långa batteritiden. Men den går ju inte använda i solen tyvärr.

Hotellet
Bor på  Stellina Village. Beställde tvårumslägenhet med extra stor balkong med poolutsikt. Godkänt hotell (nja, saknar WLAN) som vi bott på tidigare men då i Royale-delen. Upprepar inte här vad jag tidigare skrivit om hotellet.
Lite negativa detaljer: 14" tjock-TV, ingen vattenkokare men ny kaffekokare (dög bra som vattenkokare), ingen hårtork eller mikrovågsugn, poolstolshanddukar får man hålla med själv, bara ett handuksbyte (men bra handdukstork ute) och inget WLAN (ingen kände till koden. Lite småsaker bara annars bra. Öppet WLAN finns på granngatan om man nöjer sig med att stå på gatan och finns även på grannhotellen

April 24 Lördag
Gun hittade en billig sista minutenresa hos Apollo så vi beställde direkt, packade, körde hem Zi och åkte ut till Arlanda. Planet skulle gå 19:50 men var försenat till 21:20 så vi var inte framme på hotellrummet förrän vid 4-tiden på morgonen. Sov klockan fem.

April 25 Söndag
Vaknade 09:30. Gick inte på Apollos info ("inspirationsmöte") kl 10. Fikade i lugn och ro istället. Gick och köpte lite ätbart. Ganska dyrt, tex en tomat 0:20 - 0:40. 19-22 grader under dagen, lagom. +21 grader i poolerna, väl kallt. Sol och moln blandat under dagen, lagom temp.

Gick en sväng runt övriga hotell i området. Triton trevligt och populärt. Anais lite trångt. Golden Sand (Airtours) lugnt och inte så mycket folk. Öppna WLAN på de sistnämnda och jag fick koden direkt när vi åt middag (35 euro) på Triton.

April 26 Måndag
Sol och fint till kl 14. Sedan molnigt till och från och blåsigt. Gick in till Chania, 3 km, där vi åt medhavd picknick i den lilla hamnen (där vi inte varit tidigare). Gick gata upp och ner för att leta klockarmband till Björn. Många säljer klockor men få kan byta ett armband men hittade till slut en som klarade det. (8 euro). Gick runt lite på de vanliga ställena. Letade en lämplig läderväska till Netbook-en.

Sedan till saluhallen där vi köpte svarta oliver, fetaost och tomater. Åt några goda grillspett innan vi tog bussen, nr 21, mot Kalamaki. Buss 15 går samma väg mot Daratso. Se busstidtabell. Bussen gick inte ner förbi vårat hotell (nu i April) så det blev en liten extra promenad. Åt middag på Golden Sand, Moussaka och kycklingsfilé, 22 euro. Hade en del korta Skypekontakter före maten. Det var inte så många middagsgäster så jag störde nog inte dem. Ska använda hörsnäcka nästa gång så märks det mindre.

Kvällsbild från balkongen

Surfade lite efter middagen

Picknick i Chania

I saluhallen

På väg till Chania

April 27 Tisdag
Mulet och +19 när vi vaknade men det hann bli molnfritt till morgonfikat. Vädret skiftar snabbt här. Gick en sväng mellan 11 och 14 förbi  www.iguanabeach.gr och vidare till Agio Apostoli, c:a 3 km (tror vi var ända fram). När kom tillbaka blev det helmulet, det kom några regnstänk och temperaturen sjönk till 19 grader. Middag på Golden Sand, Lasagne, Stifado och 0,5 liter rött (21 Euro). Bara 17 grader kl 22.

April 28 Onsdag
Sol, +21 grader. +18 grader på kvällen. Mätte havstemperaturen, +18 grader så det blir nog inte något havsbad för oss.

April 29 Torsdag
Samma väder som igår. Gick in till Chania. Vid den lilla hamnen vi kom först till var det marknad. Köpte lite smått och gått och tog picknicken i hamnen. Vi gick inte vidare in i staden pga av allt vi köpt utan gick isället tillbaka till hotellet. Det blev färska jordgubbar, en passande väska till Netbook'en, jordnötter med salt på skalet, tröja, badhanddukar, mm.
Tog bussen till Chania vid 18-tiden. Gun tittade på Zara men hittade inget. Middag i gamla (turist-)hamnen. Tog bussen 21:40 hem.

April 30 fredag
Något varmare än igår +23 kl 12. Åt middag på Golden Sand. Under middagen talade vi med Eva med Skype via hennes 3G telefon. De gick i Valborgsfackeltåget i Huddinge. Talade med Seth som fixat länk till 145.500 via Skype. Sedan kom SM0CFO, Hans, in på 145,500:a från Kista. Kul med teknik!

Maj 1 Lördag
Hemresedag. Tillbringade dagen inne i Chania. Varmaste dagen, inga vindar, inga moln. Åt på hotellet.
Bussen hämtade oss 21:15. Flyget skulle avgå 23:55 och landa på söndag 02:55 men reseledaren sa att det var en timmes försening men ingen info om det på den trånga flygplatsen. Vi var i alla fall hemma kl fem på söndagsmorgonen.

Nedanför hotellet

Stranden mot Agio Apopstoli

Hotellet

Nyttig lunch på balkongen

Vi Skypar Gunnar på en tom mörk gata

Iguanabeach

Marknaden

Picknick efter marknadsbesök

På väg hem efter marknadsbesök